Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl

OPIS LOKOMOTYWY SPALINOWEJ SERII SM48 PROD. ZSRR


Lokomotywa spalinowa serii SM48 z przekładnia elektryczna służy do wykonywania ciężkich prac manewrowych oraz do pracy liniowej. Przy pracy manewrowej sterowanie lokomotywa może odbywac sie przez jednego pracownika, za pomoca pulpitów sterowniczych (patrz "Pulpit sterowniczy" w dziale "Załaczniki").
Wyposażenie lokomotywy jest zabudowane na głównej ramie ustawionej na dwóch wózkach trzyosiowych (patrz "Wózek" w dziale "Załaczniki"). Ciężar pudła lokomotywy jest przekazywany na każdy wózek za posrednictwem czterech urzadzeń oporowo-zwrotnych. Siła pociagowa od wózków na ramę lokomotywy przenoszona jest poprzez dwa czopy skrętu, umieszczone posrodku wózków.
Wózek przedni i tylny maja jednakowa konstrukcję, przy czym wózek tylny różni się od przedniego obecnoscia napędu szybkosciomierza (patrz "Szybkosciomierz" w dziale "Załaczniki) na prawym kadłubie łożyska osiowego srodkowej osi. Wszystkie osie wózków sa napędne.
Nadwozie lokomotywy jest typu zamkniętego i składa się z pięciu podstawowych częsci: przedziału chłodnic, przedziału silnikowego, przedziału wysokiego napięcia, kabiny maszynisty i przedziału baterii akumulatorów.
Dach nad silnikiem jest zdejmowany.
Dla dostępu do agregatów i zespołów lokomotywy oraz dla prac montażowych znajduja się w nadwoziu boczne drzwiczki i włazy (patrz zdj. poniżej). Kabina maszynisty posiada izolację cieplna i akustyczna.
Wentylacja przestrzeni pod nadwoziem jest naturalna - za pomoca wycięć w drzwiczkach zniżonej częsci nadwozia.
W kabinie maszynisty umieszczony jest: pulpit sterowniczy, na którym zabudowane sa przyrzady sterownicze oraz przyrzady kontrolno-pomiarowe zespołu napędowego i układu hamulcowego, napęd hamulca ręcznego (patrz zdjęcie poniżej) i skrzynka z narzędziami. Sterowanie lokomotywa następuje za pomoca nastawnika jazdy (patrz "Nastawnik jazdy" w dziale "Załaczniki"). W przedziale wysokiego napięcia, umieszczonym przed kabina maszynisty zabudowana jest aparatura elektryczna.
W przedziale silnika spalinowego umieszczone sa: zespół silnik spalinowy-pradnica główna, sprężarka, zespół dwumaszynowy, wentylatory do chłodzenia elektrycznych silników trakcyjnych, filtry oleju dokładnego oczyszczania, zespoły do przepompowywania oleju i podawania paliwa, filtry wstępnego oczyszczania paliwa, filtr powietrzny silnika spalinowego, zbiorniki wodne, zbiornik na olej, przewody z armatura.
Zespół silnik spalinowy-pradnica główna dostarcza prad elektryczny, który zasila silniki elektryczne napędzajace, poprzez przekładnię główna, zestawy kołowe lokomotywy. Pradnica główna (patrz zdjęcie poniżej) służy także do rozruchu silnika spalinowego. Pradnica pracuje przy tym jako silnik elektryczny, otrzymujac zasilenie od baterii akumulatorów, umieszczonej w oddzielnym przedziale za kabina maszynisty. Bateria akumulatorów (patrz zdjęcie poniżej) służy także do oswietlenia lokomotywy na postoju.
Od wału pradnicy głównej moment obrotowy jest przekazywany poprzez sprzęgło do sprężarki i poprzez przekładnię pasowa klinowa do zespołu dwumaszynowego i wentylatora dla chłodzenia elektrycznych silników trakcyjnych tylnego wózka. Zespół dwumaszynowy stanowi połaczenie dwóch maszyn pradu stałego: pradnicy pomocniczej i wzbudnicy. Pradnica pomocnicza służy do zasilania obwodów sterowniczych, oswietleniowych i pomocniczych. Wzbudnica zasila uzwojenie obce wzbudzenia pradnicy głównej.
Od wału korbowego silnika spalinowego (od strony pompy oleju silnika) napędzane sa: wentylator chłodnicy poprzez przekładnię stożkowa, sprzęgło cierne i wały przegubowe, wentylator chłodzenia silników elektrycznych przedniego wózka poprzez przekładnię pasowa klinowa, pompa wody układu chłodzenia powietrza doładowujacego silnik - poprzez parę kół zębatych umieszczona w przekładni wentylatora.
W przedniej częsci lokomotywy znajduje się chłodnica (patrz "Przedział chłodnic" w dziale "Załaczniki"), składajaca się z 18 sekcji wodnych i 6 olejowych, wentylatora, szkieletu i żaluzji bocznych. 12 sekcji wodnych służy do chłodzenia wody silnika spalinowego, a 6 sekcji do chłodzenia wody oddzielnego zamkniętego układu chłodzenia powietrza doładowujacego silnik spalinowy za turbosprężarka. Właczanie i wyłaczanie wentylatora oraz otwieranie i zamykanie żaluzji następuje automatycznie, w zależnosci od temperatury wody i oleju, lub ręcznie ze stanowiska sterowniczego za pomoca elektropneumatycznych urzadzeń i przełaczników dzwigienkowych.
Posrodku lokomotywy pod ostoja znajduje się zbiornik paliwa (patrz zdjęcie poniżej). Na ostoi sa zamocowane zbiorniki główne powietrza i kanały dla przewodów elektrycznych. Jako zbiorniki piasku służa cztery komory wykonane bezposrednio w nadwoziu (dwie z przodu przedziału chłodnic, dwie z tyłu przedziału baterii akumulatorów)(patrz zdjęcie poniżej). Lokomotywa jest wyposażona w hamulec samoczynny i ręczny.
Lokomotywa wyposażona jest w odiskiernik w układzie wylotowym, zmniejszajacy ilosć iskier wylatujacych z komina i dodatkowa pompę dla napełniania zbiornika paliwa, przy pobieraniu paliwa bliskiej odległosci. Pompa, znajduje się na pomoscie z prawej strony lokomotywy.

Zobacz rysunek z opisem


Boczne drzwiczki umożliwiajace dostęp do
zespołu silnik spalinowy-pradnica główna
Fragment pradnicy głównej
Bateria akumulatorów
Napęd hamulca ręcznego
Zbiornik paliwa
Wylot zbiornika piasku (wprost pod koło lokomotywy)

© Wszelkie prawa zastrzeżone

2006 Konrad Chojnacki

Powrót